Prawidłowa mikroflora. Naturalnie i zdrowo na wakacje. Porady eksperta.

Często spotykamy się z określeniem, że jelita, to nasz drugi mózg. Jednak żeby spełniały one szereg swoich niezwykle istotnych funkcji, muszą być wypełnione zdrową florą bakteryjną. Co to oznacza?

Bakterie są częścią naszego organizmu. Znajdują się dosłownie wszędzie: w jamie ustnej, w płucach, w przewodzie, pokarmowym, na skórze. Są specyficzne dla danego miejsca bakterie i spełniają określone funkcje. Te wszystkie bakterie bezwzględnie związane z naszym życiem, bez których nie możemy funkcjonować nazwano mikrobiomem – tłumaczy dr Anna Dołaszyńska – Żółkiewska, chirurg ze Szpitala Miejskiego nr 4 w Gliwicach.

Skład mikrobiomu
Bakterie, bytujące w naszym organizmie zmieniają się na przestrzeni lat: od momentu urodzenia, poprzez dorosłość, a później starość. Ich skład ulega jednak zmianie również z innego powodu: przez przyjmowane przez nas leki, w szczególności antybiotyki.

Rola bakterii w organizmie
Część bakterii produkuje witaminy, inne jedynie pomagają w tym procesie. Ogromna część bakterii, mikrobiomu człowieka, powoduje, że nie jesteśmy podatni na zakażenia tymi bakteriami zjadliwymi, chorobotwórczymi – wymienia dr Anna Dołaszyńska – Żółkiewska. Bakterie sprzyjają również odbudowywaniu kosmków jelitowych. Mają one także działanie przeciwnowotworowe, potrafią bowiem utylizować składniki powstałe w wyniku trawienia pokarmów kancerogennych.

Co wpływa na skład flory bakteryjnej?
Jak będzie funkcjonować nasz mikrobiom, zależy od stylu życia jaki prowadzimy. To, co jemy, jaką wodę i jakie jej ilości pijemy, gdzie mieszkamy, jakim oddychamy powietrzem,  ma ogromne znaczenie dla naszej mikroflory. Około 80 procent światowej produkcji antybiotyków zjadają zwierzęta hodowlane, głównie drób, łatwo jest więc wyobrazić sobie, jak ogromna ich ilość trafia do naszego przewodu pokarmowego wraz z pożywieniem. Ważne, by organizm miał możliwość usuwania toksyn,  najpierw poprzez odpowiednie nawodnienie, a potem na przykład przez pocenie się podczas wysiłku fizycznego.

Skutki
Ilość i jakość bakterii, znajdujących się w naszym przewodzie pokarmowym ma ogromne znaczenie dla jego funkcjonowania, trawienia oraz wchłaniania pokarmów. Wszelkie biegunki, zaparcia, wzdęcia, bóle brzucha, to oznaki złego funkcjonowania jelit. Stanom tym może towarzyszyć zmęczenie, osłabienie, gorsze samopoczucie, obniżony nastrój, wzmożona senność lub odwrotnie problemy z zasypianiem, a także zmniejszona odporność na infekcje. Tak naprawdę nasz szeroko rozumiany komfort życia jest zależny od stanu jelit.

Nasza odporność rodzi się w jelitach
Istnieje bardzo wiele badań, które potwierdzają, że istnieją takie bakterie, które mają ogromny wpływ na modulowanie układu odpornościowego . Powodują one specjalizowanie się poszczególnych komórek do pełnienia bardzo specyficznych funkcji. To od tego zależy zdrowie całego organizmu, nasza odporność i to, jak funkcjonujemy na co dzień.

Od stanu naszych jelit zależy odporność i to jak funkcjonujemy każdego dnia.

Jak zadbać o prawidłową florę bakteryjną?
Przede wszystkim stosujemy antybiotyki tylko kiedy jest to konieczne. Należy pamiętać, by podczas antybiotykoterapii wspierać odbudowę flory bakteryjnej, którą antybiotyki wyjaławiają.  Chodzi tutaj m.in o  probiotyki. Przy ich wyborze należy zwrócić uwagę, czy dany preparat jest lekiem czy suplementem diety. Leki bowiem to substancje, które zostały przebadane pod kątem bezpieczeństwa i skuteczności działania. Aby probiotyk był skuteczny należy stosować się do wskazówek zawartych w ulotce, przyjmować go w odstępie czasowym od przyjęcia antybiotyku  i zażywać  również po zakończonej antybiotykoterapii. Pojawiły się wyniki badań, z których wynika, że flora bakteryjna może odbudowywać się nawet do pół roku po zakończonej antybiotykoterapii. 

Kiszonki – super food
Jest bardzo wiele badań, które wskazują, że osoby, które spożywają większą ilość kiszonek, jogurtów, zdecydowanie lepiej znoszą różne choroby, ale też rzadziej chorują, ich układ odpornościowy jest znacznie sprawniejszy – podkreśla dr Anna Dołaszyńska – Żółkiewska. Ważna jest jakość tych produktów. Kapusta czy ogórki musza być kiszone, a nie kwaszone. Jogurty, maślanki i kefiry muszą być również naturalne: bez cukru i substancji słodzących, nie zawierające również np. mleka w proszku. Cukier jest wspaniałą pożywką dla szkodliwych bakterii. Tak więc dobrze, jeśli nasz jogurt będzie zawierał wyłącznie mleko i żywe kultury bakterii. Należy czytać skład na opakowaniach, im krótsza lista, tym lepiej.

Kupując kiszonki, jogurty, należy wybierać te wyłącznie naturalne. Jogurt powinien zawierać wyłącznie mleko i żywe kultury bakterii

 A więcej na temat dbania o prawidłową florę bakteryjną naszych jelit w rozmowie z ekspertem:

Ekspert radzi w Radiu Katowice


Tekst: Katarzyna Herbuś /kh/