Radio Katowice
Radio Katowice / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Jerzy Polaczek o terminie uruchomienia połączenia kolejowego z Katowic na lotnisko
20.09.2023
07:40:00

fot. Mateusz Franczyk/Radio Katowice

Trwa rozbudowa infrastruktury na lotnisku imienia Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach będzie tematem rozmowy.

Jaki jest realny termin uruchomienia połączenia kolejowego między Katowicami a Pyrzowicami. W kodeksie drogowym zmieniły się zasady dotyczące kasowania punktów karnych dla kierowców, popełniających wykroczenia w ruchu drogowym. Z wiceprzewodniczącym Sejmowej Komisji Infrastruktury posłem Jerzym Polaczkiem rozmawia Piotr Pagieła.

Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury poseł Jerzy Polaczek jest o poranku gościem Radia Katowice. Dzień dobry panie pośle.

Witamy wszystkich słuchaczy Radia Katowice, tych który dojeżdżają do pracy i życzymy dobrej pogody.

Oby. Panie pośle często lata pan z Pyrzowic?

Różnie, na pewno w miarę systematycznie. Można powiedzieć, że jestem posłem na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ziemi śląskiej, który najdłużej korzysta z oferty Polskich Linii Lotniczych udając się do pracy w parlamencie.

Widzi pan przemianę tego portu? Choć do doskonałości i do standardów, powiedziałbym, XXI wieku na Zachodzie jeszcze daleko.

Nie, dlatego że myślę, to jest więcej niż zmiana. Dlatego, że 25 lat temu stanowisk do odprawy pasażerów było 2, pasażerów może było z 20 tys. rocznie. W lipcu bieżącego roku, osiągnęliśmy rekord jako region, port odprawił i przyjął 756 tys. pasażerów. Infrastruktura, ta która jest dzisiaj, ona jest myślę do dalszej przebudowy i modernizacji, przede wszystkim z ukierunkowaniem na lepszą obsługę i komfort klienta, ale również na rozbudowę funkcji lotniczych cywilnych, które wiążą się z przychodami, czyli na kompleksowe przeglądy, serwisowania samolotów, to jest również centrum remontowe w Pyrzowicach, to jest rozwijający się jeden z dwóch najlepszych kierunków ładunków Cargo w Pyrzowicach, to jest rozbudowa infrastruktury towarzyszącej o centrum multimodalne z bocznicą kolejową, czyli nową stacją paliw. Lotnisko pozyskało w tym roku połowę dofinansowania w kwocie 50 mln zł, inwestycja na 100 mln jest przed nami. Myślę, że kolejnymi inwestycjami, które Pyrzowice powinny realizować, to jest choćby w bieżącym dziesięcioleciu, w najbliższych kilku latach, budowa drugiego nowego pasa startowego, po to aby myśleć o przyszłości tego śląskiego okna na świat w taki sposób, by nie zetknąć się za 5-7 lat z sytuacją w której mamy ograniczoną przepustowość, bo ilość operacji lotniczych, które można wykonać, jest na pograniczu. Dzisiaj to jest około 42 tys. operacji w ciągu roku. Przy zwiększeniu i prognozach ruchu lotniczego dla Pyrzowic najpóźniej za 6-7 lat ta przepustowość zostanie zahamowana i trzeba myśleć o tym. Stąd inicjatywa parlamentarna…

no właśnie, wejdę panu w słowo, 18 posłów napisało petycję dotyczącą rozbudowy infrastruktury Pyrzowic. W 2040 roku, według prognoz, liczba osób odprawionych w Pyrzowicach przekroczy 10 mln rocznie, w 2028 około 7,5 mln. Takie są prognozy. W tym roku 5-5,5 mln jak dobrze pójdzie.

Minimum 5,5 mln.

Minimum 5,5 mln. Panie pośle skąd na to wziąć pieniądze żeby te wszystkie inwestycje zrobić?

Przede wszystkim myślę, naszym słuchaczom warto wspomnieć o tym, te liczby które pan zacytował, są z projekcji minimalistycznych. W tych projekcjach, które bardziej odnoszą się do wersji w której lotnictwo dynamicznie się rozwija a przecież są na to nie tylko szanse, ale to jest proces, który obserwujemy, te liczby są zdecydowanie większe. Te rekomendacje posłów ziemi śląskiej, zespołu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, zostały już skierowane pod koniec lipca bieżącego roku do władz Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, do zarządu, do rady nadzorczej, bo to jest kompetentny organ do tego, aby w planie generalnym, w jego zmianie, w dokumentach strategicznych związanych z listą inwestycji przewidzianych do budowy do 2030 roku również uwzględnić tę nową inwestycję. Przypomnę, że dzisiaj w Polsce lotnisko Katowice-Pyrzowice ma najnowszy pas startowy oddany, co prawda w 2015 roku, ale decyzje w tej sprawie były podejmowane w roku 2007, wtedy kiedy jeszcze pełniłem funkcję ministra transportu.

Panie pośle to jeszcze jedna kwestia. Kwestia dojazdu do Pyrzowic. Jak wiadomo, można dojechać samochodem i w zasadzie tyle. I autobusem transportu metropolitalnego. Jeśli chodzi o kwestię pociągu do Pyrzowic, to na razie tego nie widać. 10 grudnia ma ruszyć kolej z Tarnowskich Gór do Pyrzowic, a kiedy z Katowic? Tu nie widzę światełka w tunelu na razie.

Według mojej wiedzy, inwestycja przebudowy połączenia Katowice-Tarnowskie Góry jest realizowana od marca ubiegłego roku. To jest kontrakt na 3 lata łącznie z przebudową dworów kolejowych, choćby w Bytomiu. (Przypomnę jest to obok Legnicy, Wrocławia, obiekt można powiedzieć najbardziej eksponowany jeśli chodzi o architekturę. On został zapuszczony i można na ten temat odrębną audycję przeprowadzić). Ta modernizacja z Katowic zostanie zakończona. To ona umożliwi szybsze połączenie docelowe do Międzynarodowego Portu Lotniczego. Dzisiaj ta opcja jest ograniczona do połączenia z Zawiercia, czy z Tarnowskich Gór. Chcę zwrócić uwagę na to, że również obok oferty Kolei Śląskich, tutaj mogą się pojawić nowe inicjatywy w postaci połączeń z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Katowicach, choćby w postaci Polregio, czyli dawnych Przewozów Regionalnych. Sam prowadzę dialog, jako szef komisji, na temat tego aby uruchomić z centrum Polski takie szybkie połączenia, chociażby Polregio, na przykład z aglomeracji łódzkiej do Pyrzowic. Odpowiadając na pytanie pana redaktora, to myślę że ta już docelowa modernizacja i szybkie połączenie z Katowic do Pyrzowic, to jest projekcja przełomu 2024/2025 roku. Na koniec jeszcze jedna uwaga, na pewno ta oferta transportu metropolitalnego autobusowa jest dzisiaj zdecydowanie bardziej bogata od tego co było jeszcze 2-3 lata temu. To spotyka się również z dobrym przyjęciem przez część pasażerów, która woli wybrać ten rodzaj transportu i skorzystać z przewozu autobusowego. Jak wiemy wszystkie okoliczne parkingi w gminie Ożarowice obsługują przez 24 h również ruch lotniczy, bo w gruncie rzeczy to jest jedna z niewielu miejscowości w Polsce, w której każdy kto ma kawałek przysłowiowego placu obok domu korzysta również z tego i daje ofertę pasażerom w konkurencyjnej cenie.

No bo Polacy są przedsiębiorczy. Panie pośle, to na koniec naszej rozmowy jeszcze chciałem zapytać o te zmiany w taryfikatorze i w punktach karnych a w zasadzie w ich kasowaniu. Te zmiany weszły w życie 17 września. Czy pana zdaniem poluzowanie, ja bym to tak nazwał, kierowcom nie wpłynie na to, że sytuacja na naszych drogach, że tych wypadków może być więcej, no bo rok to nie wyrok, jak mówią niektórzy.

Po pierwsze jako sprawozdawca tej ustawy bym powiedział jasno, że ci, którzy zarobili punkty w tym reżimie kalendarzowym 2 lat, tych punktów nie można „wymazać”.

Czyli będą je mieć.

Będą mieć wygaszane odpowiednio po 2 latach od dnia, w którym zostały wpisane do systemu. Po drugie, też trzeba sprostować w części pytanie pana redaktora o taką informację, nie następuje tutaj żadne poluzowanie w taryfikatorze dlatego, że on jest niezmieniony i te wykroczenia, w szczególności tych kierowców, którzy popełniają je w sposób drastyczny: przekraczają podwójnie prędkość dozwoloną…

Do tego są recydywistami.

…do tego są recydywistami, czy przekraczają podwójną ciągłą, wyprzedzają na przejściach kolejowych itd., one są bardzo dolegliwe. Nie będę tutaj licytował tych kwot, lepiej żeby każdy z nich się przekonał, nie życzę tego nikomu, w momencie, w którym takie wykroczenie zostanie popełnione. Natomiast, jedyna zamiana, która dotyczy, ona ogranicza czasokres, w którym te punkty są wygaszane z 2 do 1 roku, ale ona dopiero wchodzi w życie teraz od 17 września i ci z nas, którzy popełnią wykroczenia drogowe i to zostanie ujawnione w systemie ewidencji kar, mandatów, to wówczas mogą te punkty, mówiąc wprost, odzyskać po roku.

Albo pójść na kurs redukacyjny.

Albo pójść na kurs redukacyjny i to też nie tylko i wyłącznie na swoje własne życzenie, bo tam są też pewne bardzo istotne ograniczenia.

I tu musimy postawić kropkę. Czas naszej rozmowy minął. Jerzy Polaczek wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury był o poranku gościem Radia Katowice.

Bardzo dziękuję i życzmy bezpiecznej jazdy, a efektem tego jest pozycja lidera Polski, jako lidera postępu zmian, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.



Radio Katowice / Audycje / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
 
 
 07:40
 

Zawsze jesteśmy w centrum wydarzeń. Dyskutujemy o problemach ważnych dla kraju i regionu. Zadajemy trudne pytania, zmierzamy do sedna sprawy. Wykładamy kawę na ławę.

Zobacz także Gość Radia Katowice – rozmowa dnia

Autopromocja
Kontakt

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach
Radio Katowice SPÓŁKA AKCYJNA w likwidacji
ul. Ligonia 29, 40-036 Katowice
tel. +48 32 2005 400, fax +48 32 2005 581
e-mail: sekretariat@radio.katowice.pl
NIP 634-00-20-312
konto: ING BSK SA O/Katowice
IBAN: PL 57 1050 1214 1000 0007 0006 0692
Kod BIC (Swift): INGBPLPW
Redaguje zespół: Redakcja Nowych Mediów
tel. +48 32 2005 525, +48 32 2005 487
e-mail: radio@radio.katowice.pl

Copyright © by Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach Radio Katowice SA