Radio Katowice
Radio Katowice / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Rozmowa dnia z prezesem Arturem Tomasikiem
05.06.2023
07:29:00

fot. Ryszard Stotko/Radio Katowice

Maj był dla lotniska w Pyrzowicach rekordowy. Obsłużono około 470 tysięcy pasażerów. 

Władze Katowice Airport chcą w całym roku odprawić przeszło 5 milionów ludzi. Jednocześnie na lotnisku trwają inwestycje: przy terminalu powstaje nowy parking, budowany jest także węzeł przeładunku towarów i paliw. Z prezesem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Arturem Tomasikiem rozmawia Łukasz Łaskawiec. 

Moim i państwa gościem w Radiu Katowice jest dziś prezes, zarządzającego Portem Lotniczym  Katowice Pyrzowice, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik. Dzień dobry.

Dzień dobry panie redaktorze. Witam szanownych państwa.

Panie prezesie, maj był dla lotniska w Pyrzowicach rekordowy. Obsłużono około 470 tysięcy pasażerów, zarówno połączeń czarterowych, jak i regularnych. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze chce aby w całym 2023 roku przewinęło się 5 300 tys. podróżnych. Czy ten cel dalej jest osiągalny, bo pierwszy milion obsłużono w tym roku dopiero w drugiej połowie kwietnia? 

Może nie dopiero. Wcześniej obsłużyliśmy milionowego pasażera, jak w najlepszym 2019 roku, co potwierdza że chyba już ten okres covidowy, pocowidowy, mamy już za sobą. Port działa pełną parą. Po raz pierwszy przekroczymy 5 milionów pasażerów. Te 5 300 tys. nie jest zagrożone, mam nadzieję, że może nawet więcej obsłużymy. Tylko w maju obsłużyliśmy 100 tys. pasażerów więcej, jak w poprzednim roku i ponad 20 tys. więcej jak w najlepszym – 2019 roku, w związku z tym widać że wynik, który będzie osiągnięty będzie dużo, dużo lepszy, jak w 2019 roku. Mamy dużą ilość połączeń. Idealnie dzisiaj port jest skomunikowany z wieloma krajami poprzez całą siatkę połączeń regularnych. Bardzo się cieszę bo będziemy mieli bardzo dobry rok nie tylko w połączeniach, ale także w finansach spółki.

Sezon letni to 107 tras do 29 państw. Czy są jakieś nowości albo planowane są jakieś nowości?

Tak. Mamy 7 nowych połączeń. Będzie Kopenhaga, jest Pula, Warna, mamy wyspę La Palma. Tych połączeń jest sporo. Tak, jak pan redaktor powiedział, ponad sto połączeń, z tego prawie 60 połączeń czarterowych. Wiemy, że Pyrzowice są liderem wśród wszystkich portów w obsłudze ruchu czarterowego. To bardzo cieszy ze względu na pojawienie się na polskim rynku największego tour operatora z Turcji, który wszedł miesiąc temu na nasz rynek. Bardzo dobra oferta. Cieszy mnie to dlatego, że operuje do Antalyi dużym samolotem - Boeingiem 777, zabiera ponad 300 osób. Na krótkich dystansach latają szerokokadłubowe samoloty z Pyrzowic. Nie byłoby to możliwe gdyby nie infrastruktura, którą oferujemy.

Najbliższe miesiące zatem będą pełne pracy bo rozpoczął się ten sezon wakacyjno-urlopowy, będzie zwiększona liczba połączeń czarterowych wspomnianych a czy w związku z tym wydłuży się czas obsługi na lotnisku? Czy planując wakacje powinniśmy na lotnisku pojawić się godzinę, dwie godziny jeszcze wcześniej niż zwykle?

Panie redaktorze ubiegły rok już pokazał, że ta nasza polityka, głównie kadrowa, którą mieliśmy w czasie covidu, ona przynosi efekty. Nie zwalnialiśmy ludzi, utrzymywaliśmy załogę, bo wiedzieliśmy że bardzo dynamicznie ruch będzie rósł po tym okresie covidowym. Ubiegły rok pokazał, że jesteśmy bardzo dobrze zorganizowanym portem, mamy dobrą infrastrukturę i w tym roku jest podobnie, nie mamy opóźnień. Oczywiście, zawsze jest lepiej przyjechać wcześniej do portu aby móc swobodnie się odprawić, spokojnie przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, ale to nie jest jakiś wymóg, który będziemy proponować jako rozwiązanie, dlatego że nie mamy przepustowości. Na pewno zachęcam wszystkich żeby przyjeżdżali wcześniej na lotnisko, ale jak przyjadą w normalnym czasie, dwie godziny przed, nie będzie problemu z odprawą.

Mówiąc o przyjeżdżaniu na lotnisko muszę zapytać o to kiedy do lotniska dojedziemy pociągiem?

Już państwo możecie zobaczyć pociągi jeżdżące po torach, na razie są to pociągi z CARGO. Z tego co uzgadniamy właśnie i z Kolejami Śląskimi, i z PKP PLK, który jest realizatorem tej inwestycji, w grudniu ma się pojawić pierwszy pociąg pasażerski. Liczymy na to, że już od grudnia będziemy mogli swobodnie do portu docierać korzystając właśnie z pociągu. To jest istotny środek transportu także dla pracowników portu, jest ich ponad 4,5 tysiąca dzisiaj. Myślę, że dopięcie tego połączenia kolejowego powoduje, że jesteśmy portem, który w Polsce jest multimodalnym węzłem. Mamy blisko autostradę A1, drogi ekspresowe, można dotrzeć pociągiem i bardzo dobre lotnisko. Myślę, że z perspektywy przyszłości możemy spać spokojnie.

A jeśli nie pociągiem, to samochodem. Port buduje nowy parking nieopodal nowo wybudowanego ronda. Dostępnych ma być tam ponad 700 miejsc. Jak długo będzie realizowana ta inwestycja? Czy w tym, czy w przyszłym roku skorzystamy z tych miejsc? 

Inwestycja którą realizujemy, to jest inwestycja, tak jak pan redaktor powiedział, pierwszy etap rozbudowy parkingów, ponad 700 miejsc, prawie 19 milionów nakładów. Chcemy aby ten parking funkcjonował przed sezonem letnim w przyszłym roku. Już prace trwają. Jak państwo będziecie dojeżdżać do lotniska, to zobaczycie że pojawia się już taki docelowy układ komunikacyjny, który jeszcze będzie wymagał rozbudowy i ten parking będzie zlokalizowany przy drugim rondzie. Będzie to nowoczesny parking spełniający wszystkie normy środowiskowe a przede wszystkim będzie też posiadał system komunikacji z naszym systemem rezerwacyjnym poprzez stronę internetową. Będzie można rezerwować też miejsca parkingowe korzystając z naszej aplikacji.

Kiedy ostatnio był pan w tym studiu rozmawialiśmy o miejscach kiss&ride, których wciąż nie ma w pobliżu terminali. Rozumiem, że uwzględniono je w projekcie parkingu?

Ja panie redaktorze mówiłem, że przygotowujemy plan inwestycyjny na kolejne 5 lat. Do końca czerwca przyjmiemy wszystkie dokumenty, wszystkie założenia. W tym planie inwestycyjnym w najbliższych 5 latach pojawi się i ten docelowy już układ komunikacyjny, i też połączenie tunelem z przystankiem kolejowym.

Pieszy? Będziemy mogli przejść.

Tunel dla pieszych. Będzie kiss&fly oczywiście i będzie nowy terminal, który planujemy budować i zakończyć inwestycję w 2027 roku. Ten terminal zastąpi najstarszy terminal A i wokół tego terminala powstanie ten układ drogowy już ostateczny, który będzie zawierał i tunel do dworca, do przystanku kolejowego i też kiss&fly.

I na koniec panie prezesie chciałbym jeszcze o jednej kwestii porozmawiać. W porcie lotniczym w Pyrzowicach w ciągu 2 lat ma powstać węzeł przeładunków towarów i paliw łączący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Inwestycja warta prawie 100 mln zł otrzymała dofinansowanie unijne. Połączy zastosowanie cywilne i wojskowe. Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna dla Katowice Airport?

Dostaliśmy dwa źródła finansowania tej inwestycji. Po pierwsze zrewitalizowaliśmy teren, to była powojskowa baza paliw i myślę, że mocno przysłużyliśmy się środowisku. Dostaliśmy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska pożyczkę na rekultywację tego gruntu. Dokonaliśmy tej rekultywacji. Dzisiaj jest to grunt ekologicznie czysty i na tym gruncie chcemy realizować inwestycję. Ta inwestycja została w tym roku nagrodzona -poprzez statuetkę- przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska jako najlepsza inwestycja proekologiczna w regionie. Bardzo się z tego cieszę i dziękuję jeszcze raz kapitule. Przechodząc do konkretów, dostaliśmy dofinansowanie z funduszu CEW, to jest fundusz, który jest dedykowany infrastrukturze o takim dualnym wykorzystaniu. Budujemy przede wszystkim multimodalny węzeł do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Inwestycja o nakładach prawie100 mln zł, z tego na 50% nakładów mamy już podpisaną umowę z Unią Europejską, bo to są bezpośrednie środki z Unii Europejskiej, i budujemy, tak jak powiedziałem, bardzo ważny obiekt z punktu widzenia przede wszystkim ciągłości dostaw paliwa, ale też będziemy oferować infrastrukturę umożliwiającą przeładunek towarów w razie potrzeb też wojskowych, oczywiście wojsko będzie z tej infrastruktury korzystać. Będziemy mogli już składować paliwa ekologicznie. Znów przysłużymy się środowisku. Bardzo skomplikowana inwestycja, bo oprócz bazy paliw powstanie bocznica kolejowa z 3 torami odstawczymi. Idealnie się składa bo kolejarze dotrzymują terminu i już dzisiaj mamy rozjazd, gdzie będziemy mogli się przyłączyć do funkcjonujących torów i połączeń kolejowych. Otwieramy lotnisko z możliwością dostaw paliw, towarów, właśnie za pośrednictwem kolei. Będziemy jedynym portem, który taką ofertę będzie na rynku oferował. Bardzo się cieszę, że udało nam się zdobyć te środki. Myślę, że bez tego dofinansowania raczej trudno byłoby nam w tym okresie tę inwestycję zrealizować a zakończenie planujemy w pierwszej połowie 2026 roku.

I będziemy oczywiście o tym informować. Moim i państwa gościem w Radiu Katowice był dziś prezes, zarządzającego Portem Lotniczym w Pyrzowicach, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik. Dziękuję.

Dziękuję panie redaktorze, dziękuję szanowni państwo i zapraszam do latania z Pyrzowic.



Radio Katowice / Audycje / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
 
 
 07:40
 

Zawsze jesteśmy w centrum wydarzeń. Dyskutujemy o problemach ważnych dla kraju i regionu. Zadajemy trudne pytania, zmierzamy do sedna sprawy. Wykładamy kawę na ławę.

Zobacz także Gość Radia Katowice – rozmowa dnia

Autopromocja
Kontakt

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach
Radio Katowice SPÓŁKA AKCYJNA w likwidacji
ul. Ligonia 29, 40-036 Katowice
tel. +48 32 2005 400, fax +48 32 2005 581
e-mail: sekretariat@radio.katowice.pl
NIP 634-00-20-312
konto: ING BSK SA O/Katowice
IBAN: PL 57 1050 1214 1000 0007 0006 0692
Kod BIC (Swift): INGBPLPW
Redaguje zespół: Redakcja Nowych Mediów
tel. +48 32 2005 525, +48 32 2005 487
e-mail: radio@radio.katowice.pl

Copyright © by Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach Radio Katowice SA