W Centrum Scenografii Polskiej, oddziale Muzeum Śląskiego, w Katowicach można oglądać instalację "Post-Apocalypsis", nagrodzoną Złotym Medalem na 13. Praskim Quadriennale.
Współczesna wizja świata sieciowego i globalnego jest dziełem przedstawicieli różnych dziedzin: badaczy, programistów, kompozytorów, projektantów i architektów. Elementami interaktywnej ekspozycji są drzewa, które pod wpływem dotyku "przemawiają" fragmentami tekstów polskich romantyków. Widzowie wkraczają bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo z różnych miejsc na Ziemi. Aktualizowane na bieżąco informacje poddawane są artystycznemu przetworzeniu na dźwięki – w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność. Bezpośrednią inspiracją dla instalacji stał się spektakl Jerzego Grotowskiego "Apocalypsis cum figuris".
Oprócz instalacji do końca lipca, można podziwiać intrygującą instalację francuskiej artystki Carole Benzaken. Jej tytuł "Mi’ma’amakim..." nawiązuje do pierwszych słów Psalmu 130 Z głębokości wołam do Ciebie Panie, o Panie, wysłuchaj głosu mego! Nakłoń swoje uszy ku głośnemu błaganiu, czyli w języku hebrajskim Mi’ma’amakim. Projekt Carole Benzaken, zainspirowanej i oczarowanej koncepcją architektoniczną Muzeum Śląskiego oraz historią regionu, jest próbą wpisania się w epicką opowieść o Śląsku i jego dziedzictwie widzianym i interpretowanym przez wrażliwość współczesnego artysty z innej przestrzeni kulturowej. Artystka ujrzała w kopalni alternatywną, zamkniętą przestrzeń, do której przynależą wszystkie tęsknoty, symbole, marzenia o ucieczce w stronę wolnego świata, jakie zwykle uruchamiają się w człowieku postawionym w sytuacji "bez wyjścia". Inspiracją dla pracy Carole Benzaken były także ptaki pozamykane w klatkach, które przed laty zabierane w głąb kopalń ginęły, gdy stężenie metanu było zbyt wysokie, ostrzegając tym samym górników przed zbliżającym się niebezpieczeństwem.
Instalacja prezentowana jest w monumentalnej przestrzeni holu centralnego Muzeum Śląskiego.
Autor: Marlena Barasińska