Nowe rozkłady, stacje i tabor. Plan Kolei Metropolitalnej.

Cztery warianty tras, nowe przystanki i wydatki na poziomie 9 mld złotych – jest już projekt Kolei Metropolitalnej. 

Najbardziej optymalną z opcji jest wykorzystanie już istniejących linii: wschód-zachód z Gliwic do Dąbrowy Górniczej oraz północ-południe z Tarnowskich Gór do Tychów. 

— Rozważane jest również uruchomienie nowego dworca w Katowicach w okolicach nieczynnej stacji Katowice Towarowa, który miałby obsługiwać wyłącznie ruch kolei metropolitalnej — mówi Ryszard Janecki z Politechniki Śląskiej.


Proponowany system jest w stanie obsłużyć do 40 tysięcy pasażerów w godzinach szczytu.

— Koncepcja kolei monorail może w przyszłości stać się wizytówką naszej metropolii — podkreśla doktor Ryszard Janecki z Politechniki Śląskiej.


Monorail to również system kolei, który może funkcjonować automatycznie, obsługiwany zdalnie przez operatora, zwiększając bezpieczeństwo pasażerów. Planowana linia kolei jednoszynowej połączy Port Lotniczy w Pyrzowicach z centrum Katowic, ale także z Gliwicami, Zabrzem i Rudą Śląską.

Autor: Paulina Pikiewicz /pg/