Tychy, Bieruń, Oświęcim, Orzesze, Łaziska Górne i Wyry podpisały z PKP porozumienie dotyczące finansowania i stworzenia dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji linii kolejowej.
To kolejny krok w kierunku stworzenia połączenia z Orzesza przez Tychy do Bierunia, a w przyszłości może także do Krakowa. Samo przygotowanie dokumentacji będzie kosztowało 1,5 miliona złotych, z czego 250 tysięcy złotych zapłacą samorządy. Koszt inwestycji, która będzie polegała przede wszystkim na remoncie torów, wyniesie szacunkowo ponad 170 milionów złotych. Obecnie tą trasą jeżdżą pociągi towarowe, które ze względu na zły stan torowiska i całej infrastruktury kolejowej, nie mogą rozwijać dużych prędkości. Po remoncie mają tą trasą kursować pociągi pasażerskie z prędkością nawet do 120 kilometrów na godzinę. Dokumentacja przedprojektowa ma być gotowa w pierwszym kwartale 2018 roku. Następnie zostanie ogłoszony przetarg w trybie „projektuj i buduj”, a same prace powinny się zakończyć w drugiej połowie 2020 roku. 85 procent wartości inwestycji będzie pochodziło z unijnego dofinansowania.
Autor: Monika Krasińska