50 milionów dla Kanału Gliwickiego

fot. Ślaski UW

Już pod koniec tego roku pierwsze barki z węglem wyruszą z gliwickiego portu do Opola i Wrocławia - stwierdził Marek Gróbarczyk. Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapoznał się z prowadzonymi inwestycjami w Śląskim Centrum Logistyki w Gliwicach.

— Jest jednak kilka barier, które muszą być jak najszybciej usunięte — podkreślił minister Gróbarczyk.

W tym roku na udrożnienie Kanału Gliwickiego przeznaczonych zostanie około 50 milionów złotych.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk odwiedził Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach. Szefowi MGMiŻŚ towarzyszył wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski oraz wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Wizyta rozpoczęła się od spotkania z udziałem Prezesa Zarządu Śląskiego Centrum Logistyki S.A. oraz parlamentarzystów i samorządowców, podczas którego zaprezentowane zostały możliwości, a także funkcje, jakie spełnia Centrum wraz z Kanałem Gliwickim. Rozmawiano o poprawie żeglowności oraz o założeniach Odrzańskiej Drogi Wodnej, rozpoczynającej się właśnie w Gliwicach, a mającej swoje ujście w Zalewie Szczecińskim. Minister Gróbarczyk zwiedził także teren portu w Gliwicach, wraz z należącym do Śląskiego Centrum Logistyki bimodalnym magazynem.

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planuje się w Polsce odciążenie dróg, poprawę żeglowności rzek i tym samym usprawnienie transportu towarów drogą wodną.

— Kanał Gliwicki będzie pierwszym elementem w Odrzańskiej Drodze Wodnej. Pierwsze transporty planowane są już pod koniec roku. Do 2020 zakładamy udrożnienie wszystkich wąskich gardeł, by mógł odbywać się regularny transport — zapowiedział minister Gróbarczyk.

Śląskie Centrum Logistyki SA gotowe jest przyjąć w gliwickim porcie barki z milionami ton węgla oraz dalej rozwijać się i poszerzać swoje możliwości.

Budowa Kanału Gliwickiego rozpoczęła się w 1934 roku i trwała przez 6 lat. Na długości ponad 40 kilometrów znajduje się w sumie 6 śluz. Zgodnie z międzynarodową kwalifikacją kanał zaliczany jest do dróg wodnych III klasy, natomiast sam port gliwicki uchodzi za najnowocześniejszy i najbardziej uniwersalny w całym kraju. Sprzyja temu zarówno długość nadbrzeża, warunki przeładunkowe, a także fakt posiadania bezpośredniego połączenia z zespołem portów w Szczecinie i Świnoujściu.

/mm/