Po latach przerwy znowu z Gliwic wypływają barki z węglem.
Pierwszy transport 2 tysięcy ton surowca załadowano na 6 barek i skierowano do elektrociepłowni we Wrocławiu. Śląskie Centrum Logistyki, w ramach którego działa gliwicki port, zapowiada, że każdego miesiąca będzie transportować około 20 tysięcy ton węgla kamiennego.
Obecnie na jedną barkę ładowane jest około 330 ton węgla, co zanurza barki na głębokość 115 centymetrów. Po pełnym udrożnieniu kanału będzie to 500 ton, a zanurzenie wyniesie blisko półtora metra. Kurs z Gliwic do Wrocławia potrwa około półtora dnia.
Śląskie Centrum Logistyki od 28 lat zarządza największym i najbardziej uniwersalnym portem śródlądowym w Polsce. Ma też ogromny potencjał logistyczny. Znajduje się tam magazyn bimodalny o powierzchni 10 tys. m2 oraz terminal kontenerowy o pojemności 2900 kontenerów 20-stopowych.
Tylko w 2016 r. na terenie Centrum przeładowano 133 tysiące ciężarówek i przeszło 18 i pół tysiąca wagonów kolejowych.
Autor: Sławomir Herman /rs/