Radio Katowice
Radio Katowice / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Rozmowa dnia z wiceministrem Przemysławem Koperskim
09.01.2024
07:40:00

fot. materiały prasowe

Niedawno powołany na stanowisko wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski będzie dziś gościem Radia Katowice.

Rozmawiamy o inwestycjach w lotnictwo, połączeniu kanałami Dunaju z Odrą i o tym, co dalej z przekopem Mierzi Wiślanej. Pytamy także o media publiczne.


Gościem Radia Katowice o poranku jest wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski, do niedawna jeszcze poseł z południowej części województwa śląskiego. Kłaniam się. Dzień dobry panie ministrze. 

Dzień dobry panie redaktorze. Dzień dobry państwu.

W ministerstwie będzie pan odpowiadać między innymi za opracowanie i realizację budżetu w części: transport, gospodarka morska i wodna a także zadania dotyczące lotnictwa cywilnego. Panie ministrze to zacznijmy od lotnictwa cywilnego i naszego śląskiego okna na świat, czyli lotniska w Pyrzowicach. Nie mamy jeszcze statystyk za zeszły rok ostatecznych, ale to około 5,5 mln pasażerów. Do tego mamy stałe inwestycje w infrastrukturę właśnie. Zdarza się panu latać z Pyrzowic? Jak pan to ocenia?

Tak, oczywiście. Jak tylko jest taka potrzeba to wybieram nasze lotnisko w województwie śląskim. Panie redaktorze trzeba powiedzieć, że ono ma jedno z najlepszych położeń w Polsce. Ma bardzo długi pas startowy. Ma ogromną przestrzeń wokół. Infrastrukturę, która teraz pozwala dojeżdżać pasażerom czy towarom koleją. W związku z tym, wszystkie te atuty lotnisko wydaje się wykorzystywać i rozwijać, i to co ja będę mógł robić to tylko i wyłącznie wspierać w tym zakresie rozwój tego lotniska.

W jaki sposób chce pan wspierać Pyrzowice?

A to oczywiście będzie zależało oczywiście od naszych rozmów z Zarządem GTL-u, z właścicielami. Jest przecież przygotowany przez spółkę wieloletni plan rozwoju. Ministerstwo infrastruktury powinno wspierać te wszystkie działania żeby nasze lotniska regionalne, w tym port w Katowicach, mogły swobodnie się rozwijać.

No właśnie. Mówił pan o tej możliwości dojazdu, jak na razie z Katowic jest taka możliwość praktycznie tylko i wyłącznie samochodem albo autobusem aglomeracyjnym, natomiast cały czas czekamy żeby do Pyrzowic można było dojechać z Katowic pociągiem bo na razie to możliwe tylko z Częstochowy albo Tarnowskich Gór. Jak pan myśli czy ta perspektywa kilku najbliższych lat jest realna?

Ta inwestycja musi zostać zrealizowana. Ten dojazd do lotniska środkami publicznego transportu, przede wszystkim koleją, powinien być maksymalnie krótki. Dzisiaj ta komunikacja jest wydaje się lepsza z Częstochową niż z Katowicami. Bardzo dobrze, że jest dobra z Częstochową, ale też trzeba to odpowiednio skomunikować z Katowicami a tym samym z pozostałymi częściami naszego województwa, w tym z moim miastem rodzinnym – Bielskiem-Białą.

Bo na razie to do Pyrzowic z Katowic samochodem jedzie się dobre 40-45 minut a z Katowic do Balic, które jest trochę wyżej w rankingu lotnisk AirHelp 2023, jedzie się praktycznie tyle samo jeśli nie ma korków.

Słusznie pan panie redaktorze zauważył: jeżeli nie ma korków. Niestety autostrada A4 dosyć często jest remontowana, jest często zakorkowana, w szczególności przy bramkach, te opłaty są tam cały czas pobierane, w związku z tym to może być realny problem dla osób które decydują z którego lotniska skorzystać. Naszym zadaniem na pewno będzie poprawa tej infrastruktury, przede wszystkim zapewnienie dojazdu koleją do wszystkich lotnisk. Dzisiaj niestety takiej sytuacji nie mamy. To trzeba po prostu naprawić.

Panie ministrze to teraz o gospodarce wodnej chciałbym przez chwilę porozmawiać. W grudniu 2020 roku kanał Dunaj-Odra-Łaba, zaraz obok takich inwestycji jak szlak Via Carpatia oraz Kolej Dużych Prędkości, był wśród priorytetów transportowych Grupy Wyszehradzkiej. Po dwóch latach, na początku 2023 roku czeski rząd odrzucił plany realizacji, i tu cytujemy „megalomańskiego projektu”,  jak określił kanał Dunaj-Odra-Łaba” nowy minister transportu Martin Kupka. Ja pamiętam umowę sprzed dobrych kilku lat z panem ministrem Gróbarczykiem, który mówił że to jest absolutny priorytet. Czy jesteście zainteresowani rozwijaniem tego projektu jako rząd, jako ministerstwo infrastruktury? A jeśli tak, jak chcecie przekonać do tego partnerów z Czech?

Panie redaktorze realizacją tej inwestycji zajmuje się minister Marchewka. On jest za to odpowiedzialny. Nie chciałbym się odnosić ponieważ nie znam szczegółów tego rozwiązania. Proszę też zrozumieć, że powołanie dostałem kilka dni temu a obszar którym się zajmuję -finansowanie inwestycji i kolejowych, i drogowych, i właśnie wodnych, i lotnisk-, jest tak szeroki, że potrzebuję kilku dni żeby z tymi sprawami zapoznać się, w związku z tym nie chcę się wypowiadać na temat, którego nie znam w szczegółach.

No to temat który znamy wszyscy i to bardzo dobrze, czyli przekop Mierzi Wiślanej. Ta inwestycja nie przestaje budzić kontrowersji. Mówi się, że do osiągnięcia pełnej funkcjonalności brakuje tylko pogłębienia ostatniego odcinka, który prowadzi do portu w Elblągu. Teraz zapytam pana jako wiceministra a jednocześnie byłego posła, ale i człowieka: pana zdaniem to była potrzebna inwestycja?

Panie redaktorze wszelkie inwestycje, te ogromne inwestycje infrastrukturalne muszą być prowadzone w porozumieniu i przy zgodzie samorządów terytorialnych. Jeżeli dzisiaj samorząd lokalny dosyć krytycznie ocenia przeprowadzoną inwestycję, ale widzi szansę żeby ją odpowiednio wykorzystać poprzez pogłębienie tego dojścia do portu bezpośrednio, to wydaje się że można spróbować w lepszym stopniu wykorzystać to co już zostało zrealizowane. Przecież miliardy złotych zostały wydane. Trudno żeby ten przekop dzisiaj zakopać, natomiast on musi być funkcjonalny. To nie może być że tam 2 motorówki czy 3 żaglówki tygodniowo przepływają. Jest szansa na to żeby to zrobić. Dzisiaj na pewno do tego porozumienia z samorządem lokalnym, z miastem, jest bliżej. Nikt tego nie będzie wstrzymywał. Chodzi o to żeby odpowiedni zastrzyk finansowy przekazać i żeby ten port mógł w końcu spełniać swoje statutowe zadania. Bez pogłębienia to będzie niemożliwe. Ta inwestycja nie została szczęśliwie przeprowadzona.

Już NIK miał zarzuty mówiąc, że przekroczony został próg opłacalności jeśli chodzi o koszty tej inwestycji. 

Panie redaktorze tych nieprawidłowości przez ostatnie 8 lat, jeżeli chodzi o realizacje dużych inwestycji infrastrukturalnych, jest naprawdę całe mnóstwo. Ja przez 4 lata byłem członkiem Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, z nowymi raportami NIK-u zapoznawałem się praktycznie co tydzień, i skala tych nieprawidłowości, i skala marnotrawstwa publicznych pieniędzy jest porażająca.

To na koniec naszej rozmowy chciałbym pana o media publiczne zapytać, bo kiedy rozmawialiśmy ostatni raz to rozmawialiśmy w spółce Polskie Radio Katowice S.A., a teraz rozmawiamy Polskie Radio Katowice S.A. w stanie likwidacji. Jak się pan czuje w Polskim Radiu Katowice w likwidacji jako gość?

Panie redaktorze ja zawsze bardzo dobrze czułem się w Radiu Katowice, i w redakcji katowickiej, i w redakcji bielskiej. Zawsze doceniałem i doceniam państwa profesjonalizm. Natomiast, oprócz tej strony dziennikarskiej ważna jest również strona finansowa. Poprzez decyzję pana prezydenta o zawetowaniu, wstrzymaniu tego budżetu który przygotował rząd, taka decyzja musiała być podjęta żeby spółka mogła dalej działać. Najpierw trzeba zapewnić odpowiednie finansowanie. Bez tego trudno było oczekiwać jakiegoś innego rozwiązania. W związku z tym proszę o cierpliwość panie redaktorze, pana, pana kolegów…

I słuchaczy.

…i o spokój, tak żeby można było te działania naprawcze zrealizować do końca, tak żeby media publiczne w całej Polsce mogły zacząć pełnić swoją funkcję, tę do której zostały powołane, w szczególności mówię o tych na poziomie krajowym. Tak jak sygnalizowałem, myślę że wszyscy parlamentarzyści poprzedniej opozycji i obecnej opozycji są i byli traktowani podobnie. O to chodzi również na poziomie krajowym a tego niestety mieszkańcy Polski nie otrzymywali przez ostatnie 8 lat.

Mam nadzieję, że nie miał pan takich odczuć jeśli chodzi o Radio Katowice.

Tak, jak powiedziałem na początku, bardzo sobie cenię współpracę.

Przemysław Koperski wiceminister infrastruktury, Nowa Lewica, był o poranku gościem Radia Katowice. Dziękuję bardzo panie ministrze.

Bardzo dziękuję panie redaktorze. Pozdrawiam państwa.



Radio Katowice / Audycje / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
 
 
 07:40
 

Zawsze jesteśmy w centrum wydarzeń. Dyskutujemy o problemach ważnych dla kraju i regionu. Zadajemy trudne pytania, zmierzamy do sedna sprawy. Wykładamy kawę na ławę.

Zobacz także Gość Radia Katowice – rozmowa dnia

Autopromocja
Kontakt

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach
Radio Katowice SPÓŁKA AKCYJNA w likwidacji
ul. Ligonia 29, 40-036 Katowice
tel. +48 32 2005 400, fax +48 32 2005 581
e-mail: sekretariat@radio.katowice.pl
NIP 634-00-20-312
konto: ING BSK SA O/Katowice
IBAN: PL 57 1050 1214 1000 0007 0006 0692
Kod BIC (Swift): INGBPLPW
Redaguje zespół: Redakcja Nowych Mediów
tel. +48 32 2005 525, +48 32 2005 487
e-mail: radio@radio.katowice.pl

Copyright © by Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach Radio Katowice SA