Czy zniknie nadmiar reklam w miastach? Sejm przyjął ustawę krajobrazową, która m.in. daje samorządom możliwość stworzenia spójnej polityki reklamowej.
Do tej pory urzędnicy nie mieli zbyt wielu narzędzi do tego, by opanować reklamowy chaos. Można było stosowne zapisy umieścić w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, ale te posiada niewiele miast. Jak mówi Roman Olszewski, naczelnik Wydziału Budownictwa katowickiego magistratu, w mieście co prawda powstały wytyczne dla tych, którzy chcą instalować reklamy, ale nie mają one mocy obowiązującego prawa.
Jak dodaje Aleksander Krajewski, prezes Fundacji Napraw Sobie Miasto, chociaż ustawa to krok w dobrym kierunku, to jednak obawia się o egzekwowanie nowych paragrafów.
Ponadto, w myśl nowych przepisów, gminy będą mogły ustalać taryfikator mandatów, jakie będą grozić za niedostosowanie się zasad miejskiej polityki reklamowej, a nielegalne wieszanie reklam ma stać się wykroczeniem, za które będzie groziła kara ograniczenia wolności lub grzywny.
Autor: Joanna Opas