Pod koniec lat 70. XX wieku wiele państw europejskich stanęło przed koniecznością wymiany przestarzałych samolotów bojowych, znacząco odbiegających parametrami od amerykańskich F-15 i F-16 oraz najnowszych konstrukcji rosyjskich, MiG-a-29 i Su-27. Dlatego też rozpoczęto projektowanie samolotu wielozadaniowego Eurofighter. Pierwszy testowy lot odbył się w marcu 1994 roku. Jest to bardzo nowoczesny samolot, budowany na czterech osobnych liniach montażowych w Anglii, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech, państw, które zawarły porozumienie o jego konstrukcji.
Eurofighter jest bardzo lekką konstrukcją zbudowaną głównie z materiałów kompozytowych. Samolot charakteryzuje się wysoką zwrotnością zarówno przy niskich jak i naddźwiękowych prędkościach, dzięki wysoce niestabilnej aerodynamicznie konstrukcji. Sterowanie maszyną zapewnia cyfrowy system fly-by-wire, który umożliwia automatyczną kompensację niestabilności, a także zapobiega przekroczeniu krytycznych parametrów lotu maszyny. Pilotowanie Eurofightera bez pomocy komputerów byłoby niemożliwe. Eurofighter został wyposażony także w system bezpośredniego sterowania, mniej ważnymi funkcjami, komendami głosowymi. Jeden Eurofighter kosztuje około 350 milionów dolarów. Tak wysoka cena wynika z ilości zaplanowanych do produkcji maszyn, w stosunku do poniesionych kosztów na jego powstanie.
Czarek Orzech, autor Podniebnych opowieści miał wyjątkową okazję porozmawiania z pilotem tego samolotu.
Cezary Orzech to nie tylko autor codziennych prognoz pogody, które sprawdzają się niemal w 100 procentach, ale także wybitny i uznany ekspert w dziedzinie lotnictwa. Laureat Błękitnych Skrzydeł – najwyższego wyróżnienia Krajowej Rady Lotnictwa. Jest autorem książki o Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a także kilku filmów dokumentalnych. W swoich audycjach dzieli się z Państwem swoją ogromną wiedzą i miłością do latania.