Radio Katowice
Radio Katowice / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Rozmowa dnia z przewodniczącym zarządu GZM-u Kazimierzem Karolczakiem
23.03.2023
07:40:00

Mamy już wiosnę, część miast w metropolii śląskiej wkrótce uruchomi systemy roweru miejskiego. Pojawia się zatem pytanie, co ze wspólnym systemem wypożyczeń dla całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?

O to pytamy w porannej rozmowie Radia Katowice przewodniczącego zarządu GZM-u Kazimierza Karolczaka. Porozmawiamy także o wnioskach po awarii Śląskiej Karty Usług Publicznych i nowej aplikacji, która ma zastąpić ŚKUP, ale jej uruchomienie wciąż jest przekładane w czasie.

Gościem Radia Katowice, w czwartkowy poranek, jest przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak. Dzień dobry.

Dzień dobry, witam serdecznie.

W przetargu na dostarczenie i obsługę roweru metropolitalnego wpłynęła tylko jedna oferta. Przypomnę, ma to być spójny system roweru miejskiego dla 41, tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM), miast i gmin. Ma zastąpić systemy rowerów miejskich zamawianych dotychczas oddzielnie przez niektóre miasta. System jest zdaje się coraz bliższy realizacji. W tym roku skorzystamy z tego systemu? Czy nie do końca, bo już wiemy, że od kwietnia niektóre miasta uruchamiają swoje systemy?

Miasta uruchamiają systemy z tego względu, że zależało im żeby rozpocząć sezon rowerowy, jak to zazwyczaj bywa, w marcu-kwietniu. Procedury w naszym przetargu strasznie się przedłużają. Po drodze sześć razy odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Gdybyśmy dzisiaj podpisali umowę, to za pięć miesięcy dopiero ten rower mógłby zostać uruchomiony, czyli już w głębokim sezonie, w wakacje. Ofertę dostaliśmy faktycznie jedną, nad czy ubolewam bo zawsze jest lepiej kiedy ma się wybór, ale jest jedna oferta, ona jest rynkowa. My w tej chwili z miastami potwierdzamy czy nas na to stać, czy podniesiemy nasz budżet żeby to przedsięwzięcie zrealizować, bo te koszty są większe niż planowaliśmy. To jest jedna kwestia. Jeżeli będziemy mieli zgodę miast i w naszym budżecie takie pieniądze zabezpieczymy, to druga kwestia jeszcze jest – formalne zweryfikowanie czy ta oferta spełnia wszystkie wymogi, czy odpowiada naszym oczekiwaniom. To wszystko odbędzie się w ciągu miesiąca, tak więc myślę, że do miesiąca powinniśmy poznać rozstrzygnięcie czy skorzystamy z tej oferty a jeżeli tak to w jakim zakresie i jak ona będzie realizowana. Musimy niestety jeszcze uzbroić się w cierpliwość. Natomiast, tak jak pan powiedział, większe miasta mają zabezpieczone rowery miejskie. Katowice, Sosnowiec, Chorzów sezon rozpoczęły normalnie. Nasz system niejako w trakcie po prostu by wchodził. Te miasta swoje przetargi rozpisały w ten sposób, że mogą przestać z tych usług korzystać w momencie kiedy tę usługę będą miały od nas.

Wspomniał pan o tym, że koszty tego systemu mają być wyższe niż przewidywano dotychczas. Jak duże zatem będą? Utworzenie i utrzymanie tego systemu? I jak gminy będą partycypowały w kosztach?

Z gminami uzgodniliśmy, że 30% dołożą gminy, 70% dołoży metropolia. Nam zależało na tym partnerstwie z gminami żeby też gminy poczuły pewną odpowiedzialność w stosunku do tego budżetu i odpowiedzialność za ten system, bo najgorzej sprawdzają się projekty kiedy ktoś coś dostaje bezpłatnie i wtedy już nie ma takiej troski o to. Z tego tytułu też nie wszystkie gminy, nie 41, tylko troszeczkę mniej bo są gminy zwłaszcza te wiejskie, małe, które mają kilka tysięcy mieszkańców – one z tego roweru nie skorzystały. Tak więc mówimy, o ile dobrze pamiętam, o 38 gminach które w tym rowerze chciały wziąć udział i zgodziły się te 30% pokryć. Mamy zabezpieczone trochę ponad 200 mln, system z opcjami miałby kosztować koło 300, tak więc trochę nam brakuje. Być może będziemy rozważać, że te opcje nie byłyby wykorzystane. Po drodze też wpłynął apel społeczników, że w ogóle nie powinniśmy takiego przetargu nie rozstrzygać, że być może te pieniądze dołożyć do velostrady. Uspokajam społeczników, że na velostrady jest osobny projekt i pieniądze mamy zabezpieczone. Będziemy go realizować niezależnie od tego czy przetarg na rower metropolitalny będzie rozstrzygnięty czy nie. Tu nie ma wyboru albo jedno, albo drugie. Mówimy o dwóch projektach. Zdajemy sobie sprawę z tego, że velostrada jest bardzo ważna, jest kluczowa, ale wiemy też że mieszkańcy centrów miast, którzy nie posiadają rowerów, chcą z tych rowerów miejskich korzystać. My również planujemy by użytkownicy transportu miejskiego, w ramach abonamentów czyli dzisiaj biletów długookresowych, mieli odpowiednią liczbę godzin gratisowych, żeby traktowali to jako przedłużenie autobusu, tramwaju i mogli w docelowe miejsce dojechać rowerem w ramach tych pieniędzy które już płacą na komunikację miejską.

Panie przewodniczący, odnośnie komunikacji miejskiej. Dość długo trwało usuwanie awarii Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) w metropolii śląskiej, wyjaśniano że jej przyczyną był atak hakerski. Podróżowanie w tym czasie było dość utrudnione. Czy teraz, już prawie dwa miesiące po awarii, system jest lepiej zabezpieczony przed kolejnym cyberatakiem?

Myślę, że rozwiązanie problemu z awarią to był błyskawiczny czas, bo to trwało trochę powyżej tygodnia a mówimy o zupełnym postawieniu systemu od nowa. Praktycznie musieliśmy wymienić wszystkie dyski, programować od nowa, no odtworzyć z kopii, ale to jest skomplikowany proces. Nie zgadzam się z jedną rzeczą z redaktorem, mieszkańcy podróżowali bez problemów, natomiast mieli problem z płatnościami, to prawda, zwłaszcza ci którzy kupili bilety wieloprzejazdowe liczyli że będą mogli z nich korzystać a z tych biletów wieloprzejazdowych można było tylko korzystać w tym systemie, który niestety nie działał. Wszystkie inne: bilety papierowe bez problemu działały, bilety okresowe mogliśmy weryfikować.

I te osoby składają wnioski o zwrot różnicy w poniesionych kosztach.

Na dziesiątki tysięcy osób korzystających z transportu, 800 osób się zwróciło o takie zwroty. Serdecznie przepraszam tych pasażerów. Niestety jest to siła wyższa. Jest to promil w stosunku do tych co korzystają z transportu publicznego. Wydaje się, że ta skala problemów które dotknęły mieszkańców naprawdę nie była duża, ale oczywiście wolelibyśmy żeby ten system działał. Dzisiaj mamy zespół audytowy, który będzie wyjaśniał przyczynę awarii. Od czasu kiedy premier rok temu ogłosił podwyższony alarm Charlie Bravo, który wskazuje na możliwe ataki również hakerskie, szereg instytucji publicznych w Polsce już padło ofiarami takich ataków. Nie jesteśmy pierwsi i prawdopodobnie nie ostatni. Urząd Wojewódzki, Centralny Szpital Kliniczny w Łodzi. Obserwujemy zmasowane ataki. Praktycznie codziennie jest co robić żeby się przed tym zabezpieczać. Natomiast dokładne przyczyny awarii wyjaśni ten audyt i na pewno o tym powiadomimy mieszkańców co się wydarzyło i dlaczego i w jaki sposób się zabezpieczymy przed tym na przyszłość.

Kartę ŚKUP ma wkrótce zastąpić nowy system. Miał być wdrażany od 16 stycznia, później od 28 lutego, w między czasie Zarząd Transportu Metropolitalnego i GZM walczyły z awarią wspomnianą przez nas. Kolejnym terminem był 21 marca i znów się nie udało. Do ilu razy sztuka panie przewodniczący?

Wydaje mi się, że nie wskazywaliśmy termu 21 marca. Faktycznie mówiliśmy o połowie stycznia i to było mocno optymistyczne. Mieliśmy zapewnienie wykonawcy - Asseco, że jeden z elementów tego systemu dużego, który powstaje bo ta aplikacja jest jednym z elementów niedużym. Chyba trochę za bardzo zaufaliśmy. Na dzisiaj nie ogłaszamy żadnych terminów. Chcemy być pewni, że jest to aplikacja w 100% przetestowana, sprawdzona. Jak tylko będziemy w stanie ją uruchomić produkcyjnie, zaoferować mieszkańcom, to o tym terminie powiadomimy. Umowę z Asseco mamy tak zaplanowaną, że system w całości powinien działać do września, tak więc teoretycznie rzecz biorąc firma ze wszystkim swoimi aplikacjami, modułami, powinna się do tego terminu się wyrobić. Liczymy co prawda, że ta aplikacja będzie wcześniej bo jest szansa żeby ją uruchomić. Natomiast na pewno nie chcemy powtórzyć błędu pierwszego ŚKUP-u kiedy dano mieszkańcom coś z czego nie byli zadowoleni.

I na koniec zmieniamy jeszcze temat. Trwają przygotowania do Metropolitalnego Śniadania Wielkanocnego. Odbędzie się w Katowicach w poranek Wielkanocny 9 kwietnia. Wydarzenie nie tylko pomaga potrzebującym, ale chyba też jednoczy, również wolontariuszy. 

Od początku wspieramy to wydarzenie. Uważamy, że to jednoczy mieszkańców naszych miast stąd też oferujemy bezpłatny transport dla wszystkich chcących skorzystać z tego wydarzenia. Tutaj serdeczne gratulacje i podziw dla Fundacji Wolne Miejsce, która organizuje to wydarzenie. Serce rośnie jak się to widzi. Ludzi, którzy chcą z tego skorzystać, możemy ugościć i mówić o tym jak sobie radzimy i patrzeć trochę lepiej w przyszłość.

I to śniadanie wielkanocne 9 kwietnia, w poranek Wielkanocny. Wolontariusze wciąż mogą się zgłaszać.

Tak jest. Zapraszamy.

Moim i państwa gościem w Radiu Katowice był dziś przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak. Dziękuję za rozmowę i spotkanie.

Bardzo dziękuję.



Radio Katowice / Audycje / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
 
 
 07:40
 

Zawsze jesteśmy w centrum wydarzeń. Dyskutujemy o problemach ważnych dla kraju i regionu. Zadajemy trudne pytania, zmierzamy do sedna sprawy. Wykładamy kawę na ławę.

Zobacz także Gość Radia Katowice – rozmowa dnia

Autopromocja
Kontakt

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach
Radio Katowice SPÓŁKA AKCYJNA w likwidacji
ul. Ligonia 29, 40-036 Katowice
tel. +48 32 2005 400, fax +48 32 2005 581
e-mail: sekretariat@radio.katowice.pl
NIP 634-00-20-312
konto: ING BSK SA O/Katowice
IBAN: PL 57 1050 1214 1000 0007 0006 0692
Kod BIC (Swift): INGBPLPW
Redaguje zespół: Redakcja Nowych Mediów
tel. +48 32 2005 525, +48 32 2005 487
e-mail: radio@radio.katowice.pl

Copyright © by Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach Radio Katowice SA