Domowe przetwory bez cukru. Naturalnie i zdrowo na wakacje. Porady eksperta.

Lato to nie tylko czas urlopowego wypoczynku, ale i znakomita okazja, by ze skąpanych w słońcu owoców przygotować przetwory na zimę. Jak to jednak zrobić, by skarby natury zamknięte w słoiczku nie okazały się bombą kaloryczną? 

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że dżemy, soki, musy, czy przeciery przygotowujemy z dodatkiem cukru, po to, by przetrwały one do zimy. Okazuje się, że są inne sposoby- wystarczy odrobina wiedzy.

Cukier jak narkotyk
Szukanie alternatywy dla cukru i produktów go zawierających to konieczność naszych czasów spowodowana coraz częstszym występowaniem tzw. chorób cywilizacyjnych: schorzeń układu krążenia, otyłości, nowotworów i cukrzycy.  Ich przyczyną jest w dużej mierze nieprawidłowy sposób żywienia, a wśród nich nadużywanie cukru, który dodawany jest do wielu gotowych produktów, m.in. do wędlin czy chleba, a nawet mrożonych owoców.  Uzależnienie od cukru porównywane jest z uzależnieniem od narkotyków, np. kokainy. Dlatego warto poświęcić chwilę, by m.in. przygotować naturalne, a co za tym idzie również zdrowe, domowe przetwory..

Janginizacja
To proces duszenia owoców czy warzyw we własnych sokach z dodatkiem soli. I okazuje się to strzałem w dziesiątkę. Sól wydobywa z owoców naturalną słodycz i powoduje, że zachowują walory smakowe. Pod jej wpływem owoce puszczają sok i lekko się żelują. 

Jak zacząć?
Z uwagi na to, że nie stosujemy cukru, ważne, by do tego typu przetworów wybierać świeże, zdrowe i oczywiście słodkie dojrzałe owoce. Z  tym nie powinno być problemu, bo obecne upały sprawiają, że nie brakuje nam takich bogactw. Mogą to być maliny, jeżyny, truskawki, borówki, brzoskwinie, czy morele,  a także różnego rodzaju śliwki. 

Ważna ilość
Musimy uważać na ilość dodawanej soli. Wystarczy szczypta na każdy kilogram owoców. Jeśli dodamy jej zbyt dużo, przetwory wyjdą słodko-kwaśne. 

Jak to się robi?
Przygotowanie przetworów w ten sposób jest bardzo proste. Wystarczy włożyć do garnka, najlepiej takiego z podwójnym dnem, owoce, dosypać odpowiednią ilość soli, następnie pozwolić im dusić się na małym ogniu minimum godzinę, co jakiś czas mieszając. Później owoce przekładamy do wyparzonych słoiczków i pasteryzujemy.

Pasteryzacja
To krótko mówiąc technika konserwacji za pomocą odpowiednio dobranego podgrzewania produktów spożywczych. Możemy ją wykonać na kilka sposobów, poniżej dwa najbardziej popularne:

- na mokro: gotowanie przez ok. 15 minut w garnku z wodą
- na sucho: w piekarniku rozgrzanym do ok. 130 stopni przez ok. 40 min. 

W każdej z tych metod słoiki studzimy, ustawiając dnem do góry np. na blacie stołu. 

Tyle w zasadzie wystarczy, by w zimie cieszyć się namiastką lata zamkniętą w słoiczku ulubionego dżemu, w dodatku przygotowanego naturalnie. To również świetny pomysł na zdrowy deser dla najmłodszych, u których stosowanie cukru w diecie powinno być wyjątkowo ostrożne.


Tekst: Katarzyna Herbuś /kh/